L’Associació Cultural Sant Fructuós

L’Associació Cultural Sant Fructuós es constitueix amb l’objectiu de potenciar el coneixement de la Passio Fructuosi (Actes Martirials del bisbe de Tàrraco Fructuós i els seus diaques Auguri i Eulogi, protomàrtirs hispànics) per fer comprendre millor les arrels cristianes de l’Església Tarraconense, el patrimoni arqueològic paleocristià de Tàrraco i la història del nostre país. El bisbe Fructuós i els seus diaques foren cremats vius a l’amfiteatre de Tarragona el 21 de gener de l’any 259 sota la persecució dels emperadors Valerià i Gal·liè. La Passio Fructuosi ens narra el procés martirial d’aquests clergues, des de la seva detenció per ordre del governador de la Hispània Citerior, fins al seu martiri i glorificació. D’autoria anònima, el nucli fonamental de la Passio devia ser redactat entre la segona meitat del s. III i els inicis del s. IV. Així doncs és el document literari martirial més antic de la Península Ibèrica.

La Passió de Sant Fructuós d’Andreu Muñoz Melgar transcriu en llenguatge teatral aquests preuat document i es representa, des de l’any 1990, a l’amfiteatre romà de Tarragona. La representació teatral esta organitzada per l’Associació Cultural Sant Fructuós amb la col·laboració de la Schola Cantorum i Orquestra dels Amics de la Catedral de Tarragona.

Tot i que l’Associació Cultural Sant Fructuós no es constitueix legalment fins l’any 2000, la seva trajectòria es remunta a finals dels anys vuitanta, moment en que un grup de joves de la parròquia de Sant Pere i Sant Pau Sescelades de Tarragona tenen interès per donar a conèixer el patrimoni històric i el llegat espiritual dels sants màrtirs Fructuós, Auguri i Eulogi. Des de fa més de vint anys, l’ACSF ha contribuït a divulgar i revaloritzar el ric patrimoni paleocristià. Iniciatives com la representació de La Passió de Sant Fructuós, l’edició de llibres, materials pedagògics, conferències, viatges formatius, intercanvis i les tasques de reconstrucció històrica acrediten tota la feina feta.

Ús de galetes